W czerwcu borówkowa branża wybierze najmłodszego z plantatorów. Dokonana przez niego degustacja oficjalnie otworzy borówkowe zbiory. Na zgłoszenia czekamy do 10 czerwca 2021. Wybory odbędą się w dniach od 21 do 27 czerwca. Otwarcie sezonu w czwartek 1 LIPCA na Placu Konesera w Warszawie.
1 lipca to Dzień Polskiej Borówki, tradycyjnie rozpoczęcie sezonu. Z tej okazji organizujemy spotkanie plantatorów, przetwórców, kucharzy i dietetyków. Miejscem spotkania będzie Centrum Praskie Koneser – jedno z najmodniejszych miejsc targów i wydarzeń sciągających smakoszy z całej Warszawy. Spotkanie 1 lipca otworzy sezon na polską borówkę i cykl eventów pod nazwą Owoce lato. Otwarciu sezonu towarzyszył będzie zespół Dizzy Boyz Brass Band, ten sam, który grał podczas inauguracji sezonu w roku 2019.
Zapraszamy już dziś do wspólnego celebrowania 1 LIPCA - Dnia Polskiej Borówki i Dnia Owoców 2021. Święto o tyle szczególne, iż cały 2021 to Międzynarodowy Rok Owoców i Warzyw.
Powoli pada pytanie: kogo plantatorzy zaproponują by otworzył borówkowy sezon? W 2017 roku był to Staś Pieńko, w 2018 Maciej Chromiński, w 2019 Krzyś Kramarz, w ubiegłym Mikołaj Wichałcz.
Wybory 2021
Na zgłoszenia czekamy do 10 czerwca, do godziny 16:00. Na zgłoszenie składa się imię, nazwisko, informacja o wieku ponad 6 miesięcy i rozmiarze body. Przyjmujemy je pod adresem: DzienPolskiejBorowki@gmail.com
W razie pytań prosimy o kontakt pod numerem +48 606 717 271. Poinformujemy m.in. o ilości przyjętych już zgłoszeń. Może być tak, że kolejność zgłoszeń zadecyduje o kolejności wyboru facebook’owej ikonki.
Głosowanie odbędzie się najpewniej w dniach 21-25 czerwca, dość tradycyjnie, czyli na naszym fanpage'u.
Dziś prosimy o zgłoszenia kandydatów. Poniżej historia naszych wyborów.
Borówkowa tradycja
Jako branża stworzyliśmy rytuał celebrowania rozpoczęcia sezonu. Wszystko zaczęło się równo pięć lata temu. Sezon 2017 otworzyła degustacja w wykonaniu najmłodszego dziecka w branży. W ciągu czterech lat w tej mądrej zabawie udział wzięło 15 rodzin. Ich historie wzbogaciły wizerunek branży.
Opowiedziały o ludziach, którzy produkują te wspaniałe owoce, o wartościach, pasjach, szacunku dla przyrody. W tym roku zobaczymy jak miewają się zwycięzcy i uczestnicy trzech dotychczasowych edycji.
Wybory 2017 – 2 kandydatów, zwycięzca Staś
Tak wyglądali bohaterowie pierwszych wyborów: Jagódka Wichłacz 🔴 i Staś Pieńko 🔵 Tu zobaczyć można samo głosowanie w 2017 roku. Pierwszym zwycięzcą był Staś, syn i wnuk lubelskich plantatorów. Ten sezon był pierwszym w jego życiu.
Oto relacja z Targu Śniadaniowego na Żoliborzu. Wtedy po raz pierwszy spotkaliśmy się z konsumentami. Po wielu tygodniach odliczania, wspólnych przygotowań, integracji i edukacji.
Wybory 2018 – 4 kandydatów, zwycięzca Maciek
W roku 2018 otrzymaliśmy 5 zgłoszeń, w tym jedno dziecka zbyt małego. Pamiętajmy, że w dniu 30/06 trzeba mieć skończone 6 miesięcy. Oto bohaterowie tamtych dni: Hania Talaga (pierwsza od lewej), Maciej Chromiński, Basia Milewska oraz Leon Górniak. Tu można zobaczyć głosowanie w 2018 roku.
Zwyciężył 13 miesięczny Maciek Chromiński (drugi z lewej) i on otworzył sezon 2018. Również na modnym Targu Śniadaniowym na Żoliborzu.
Wybory 2019 - 6 kandydatów, zwycięzca Krzysztof
W ubiegłym roku rywalizowało aż 6 kandydatów: Jaśmina Janelt, Krzysztof Kramarz, Laura Krupińska, Oskar Piwowarczyk, Tymoteusz Biel, Leon Górniak. To jak do tej pory rekordowa liczba uczestników. To można zobaczyć głosowanie w 2019 roku.
Rekordowy był też szacowany na ponad 100 tys. osób zasięg informacji na temat internetowego głosowania. To efekt zaangażowana plantatorów i setek udostępnień informacji o głosowaniu w mediach społecznościowych.
Pierwszej degustacji dokonał 15-miesięczny Krzyś Kramarz, syn plantatorów z Janolina w gminie Rawa Mazowiecka. Obchody Dnia Polskiej Borówki i uroczyste otwarcie sezonu odbyło się na Targu Śniadaniowym na Mokotowie.
Wybory 2020 - 3 kandydatów, zwycięzca Mikołaj
W ubiegłym roku rywalizowali: 12 miesięczny Mikołaj Wichłacz z Dobrzan, powiat stargardzki w woj. zachodniopomorskim; 6,5 miesięczna Maria Płatkowska z gminy Stromiec, powiat białobrzeski, województwo mazowieckie oraz 16 miesięczna Zuzanna Kurlapska, córka Klaudii i Łukasza, z Ozorkowa, powiat zgierski, województwo łódzkie. Tu można zobaczyć głosowanie w 2020 roku.
Pierwszej degustacji dokonał 11-miesięczny Mikołaj Wichłacz. Sezon w ostatnich latach otwierało spotkanie plantatorów z konsumentami, prezentacje owoców i przetworów, które gromadziły licznych miłośników owoców jagodowych. W ubiegłym roku była to rodzinna uroczystość, która pozwoliła poczuć jak ważni są w tej branży ludzie.
Inauguracja sezonu to co roku okazja by promować wyjątkowe walory borówki. Borówka podbiła rankingi najzdrowszych owoców i nasze serca. Zyskała w Polsce olbrzymią popularność. Borówki je 71% Polaków. To 23,3 mln osób, z dziećmi 27 mln. Ponad 7 mln spożywa rocznie już więcej niż 1 kg rocznie borówek.
Co czwarty Polak je borówki raz w tygodniu. To 8,2 konsumentów. Gdyby ten segmenty zwiększyły konsumpcję z 1 do powiedzmy 3 filiżanek (jadł borówki nie raz, a trzy razy w tygodniu) nasz rynek wzrósłby o połowę. Po to promujemy początek sezonu - 1 LIPCA Dzień Polskiej Borówki.
Celebrowanie Dnia Owoców i Dnia Polskiej Borówki odbywa się w ramach realizacji kampanii „Czas na polskie superowoce!”.
Już trzeci raz jako wspólny projekt organizacji branżowych i grup producentów owoców jagodowych. Projekt współtworzą Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej (SPBA), Polskie Stowarzyszenie Plantatorów Porzeczek, Stowarzyszenia Plantatorów Truskawki, Stowarzyszenia Plantatorów MiniKiwi, Krajowe Zrzeszenie Plantatorów Aronii ARONIA POLSKA, Stowarzyszenia Plantatorów Jagody Kamczackiej. Partnerem merytorycznym jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Wspólnie budujemy nawyk spożywania filiżanki owoców jagodowych codziennie i tzw. jagodową sztafetę – wspólną ofertę, która pozwala korzystać z krajowych sezonowych owoców przez ponad pół roku, od maja do października.
Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! Edycja III”.